Att lyckas här i livet

Att lyckas?
Är det att tillfredställa alla andras behov?
Att leva det liv som alla adnra anser vara det "perfekta livet"?
eller är det att man själv faktiskt inser att det livet man lever gör en lycklig, att inte behöva jaga beröm av andra utan att faktiskt inse att man har lyckats för att man är trygg och trivs i just det liv du lever?
Att det man har i bagaget inte ska definiera det liv du lever idag, att du lyckats!
Självklart skulle det i andra öron låta bättre när man hälsade på någon att säga: Hej doktor Anna heter jag än hej anna heter jag och jobbar som undersköterska, men vem är det viktigast att tillfredställa? Alla andra eller dig själv?
Självklart är det viktigt att utveckas. Vore jättekul att plugga om jag visste vad jag ville bli, om jag blir lyckligare än vad jag redan är kan jag ju inte svar på, förmodligen inte! Men om jag nu bestämmer mig för något ska det inte vara för någon annan eller för att det låter bra i andras öron, utan för min egen skull, för att jag tröttnat på det jag gör. Blir så förbannad på folk som nästan tycker synd om en när man berättar vad man jobbar med. Skulle jag däremot sagt att jag jobbade som syrra eller chef eller nåt annat stekigt skulle nog deras miner se helt annorlunda ut. Men är det för dom trångsynta människor man ska byta yrke eller är det för att en själv vill det. Vem säger att man blir lyckligare då?!
Jag skulle inte vilja flytta härifrån, även om jag vann 20 miljoner så skulle jag inte göra det, här finns mitt allt, allt det som gör mig till den jag är. Skulle inte klara av att bo utan min familj och mina vänner! Jag är rotad här, tråkigt tycker säkert vissa, men det är så det är. Alla är inte lika, alla vill inte fly härifrån.

Man blir nog aldrig lycklig om man hela tiden trånar efter vad andra människor tycker om ens liv, det är något jag insett. För några år sen tänkte jag hoppa på en utbildning, inte för att jag ville bli det utan för att det lät bra och att jag trodde och kände att alla andra förväntade sig det utav mig. Sorry, jag blev lycklig ändå och mer stolt över att jag inte hoppade på nåt när det inte var för min egen skull.




Kommentarer
Postat av: Ann-sofie

Klok du är lilla Anna!! Tänk på den lilla fina människan som varit i din kropp om du blir deppig av att vara degig :)

2011-12-02 @ 17:52:18
Postat av: Tess

Jag håller med dig om att alla förväntar en så mycket av en. Varför kan folk inte acceptera det man jobbar med, samma för mig när jag säger att jag jobbar på donken. Men jag tjänar bra mkt mer än många av mina vänner som pluggat.

Väldigt kloka saker som du skrev. Så fortsätt stå på dig och gör det som du själv vill. De gör jag :)

Kram

2011-12-02 @ 20:34:37
URL: http://thereseeldh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback